6 juli 2007
Pixi fick ett mail - och ett tips!
Så här skriver Kinna:
"Vad roligt att du skriver om Glorias äppelgård. Jag fick en bok av min bror som Gloria mfl hade gett ut. Det fanns massor av fina grönsaks och fruktrecept i den och jag kan bara rekommendera dig ett köp. Själv är jag ingen troende på bantning med olika knep. Stefan Rössner säger ju alltid ät mindre och motionera mer. Verkar rätt klokt i längden men inte lätt att följa."
Tack Kinna för tipset! Men kommer du ihåg vad receptboken heter? Jag har tittat efter den men hittar den inte.
Och visst, Stephan Rössner har rätt på sitt sätt. Absolut!
Men har man övervikt och behöver banta så behöver man något att "hålla sig i", en metod som man kan följa. Och då vill man ha en diet. Med bra råd.
Och Rössner, han står för den traditionella fettsnåla bantningsteorin och är högljudd motståndare till Low-Carb eller lågkolhydrat bantningen som han säger är Kejsarens nya kläder. Intressant är förresten att han är inblandad i aftonbladets viktklubb (vilket han säkert får en slant för att medverka i).
Doktor Annika Dahlqvist däremot förespråkar lågkolhydrat bantning, och det kan man läsa mer om här, på doktor Dahlqvists blogg.
Ja, så tvistar de lärde, suckar Pixi.
Men Pixi vet att det där med GI faktiskt funkar om man vill gå ner i vikt. För det har hon gjort. Och bara för att man följt en lågkolhydratdiet under en period så betyder det INTE att man för all framtid och evig tid slopat kolhydraterna och sockret! Så det så!
1 juni 2007
Mail - Pixi fick svar på sina frågor ...
För Pixi visste inte riktigt vem dansbandssångaren Nick Borgen är, han som gick ner 17 kilo på 3 månader med Flygvärdinnedieten och som du kan läsa mer om här. Men Theresia vet! Så här skriver hon:
"Hallå Pixi! Jag ska berätta vem Nick Borgen är: "We are all the winners, we are all the best. Att vi får va' tillsammans, det betyder mest" Nu vet du vem Nick Borgen är. Förresten låter dieten ganska tråkig..." /Theresia
Och Pixi visste inte heller hur hon riktigt ska förhålla sig till tacos. Kan tacos räknas som smalmat? Kanske ... om man gör om receptet som här till exempel. Men Jessica vet bättre besked för hon svarade direkt och har flera tips. På fajitas, bland annat!
"Ja, tacos ser jag som en smalmat. Man behöver ju inte hälla gräddfil på, eller ens tacosås (som ju ofta innehåller tillsatt socker). Men annars är ju kryddig mat bra för förbränningen så tacos är väl ultimat! Dessutom är fajitas (kyckling, lök, paprika och kryddor) hur gott som helst! Och kyckling är ju ett magert kött så det är ju ytterligare ett alternativ.
I liiike! " :-D
26 maj 2007
Mail - Tack Filibabba!
"Jättebra blogg du har, Pixi!"
Och Filibabba, hon är fena på mat och gillar te! Och har en jättebra översikt över olika tesorter här.
Och jag, jag gillar också te, säger Pixi. Jag dricker ganska mycket grönt te men då ska det vara riktigt för det är mycket godare än Liptons. I Stockholm kan man köpa det på Japanska torget, Tegnérgatan 6. Det är nog dyrare än Liptons, men jag tycker inte om Liptons smaksättningar av sina teer. Det riktiga gröna teerna, de japanska eller kinesiska, är bättre och nyttigare och smaksätta, det kan man ju göra själv med honung och citron till exempel.
Och så dricker jag te av mynta, eller mintte, och ibland kamomillte på kvällen. Riktigt örtte, alltså. Och rött rooibos te från Sydafrika är nyttigt och gott också. Och om jag dricker svart te? Visst. Då blir det Earl Grey eller English Breakfast. Eller Lapsang souchong.
Oj, vad mycket olika teer det finns egentligen!
9 maj 2007
Mail - Pixi fick ett mail ...
Hej Pixi! Har en undran... Du berättar aldrig hur det går för Dig i din viktminskning. Skulle vara kul att veta hur mycket du har tappat. Superkul blogg! Läser alltid! //Theresia
Theresia, du har träffat min ömma punkt! säger Pixi med sååååå dåligt samvete! För du har alldeles rätt - det var himlans länge se'n jag rapporterade om min bantning! Och det enda skälet till det, det är helt enkelt att jag har ingenting särskilt att rapportera om. För jag har stått still nu nästan hela våren ...
Och jaaaa, jag skäms! Riktigt ordentligt för jag har 5 kg kvar att gå ner! Så tack, Theresia, för att du ställde frågan. Nu SKA kilona bort!
Och Pixi håller ABSOLUT med Theresia som också säger att:
Frågar man ingenting, får man ingenting veta!
1 apr. 2007
Mail till Pixi!
För, för ett tag sedan fick Pixi fick den här frågan från Anonym:
Så skrev Helena:
haha...samma här.. har själv tänkt skriva och fråga varför du gör så. jag blir knäpp av det.. är såååå störigt.. annars gillar jag bloggen!
-
öh, va? tycker det är gulligt med pixi som tycker och tänker!
24 mars 2007
Mail - Pixi fick en fråga ...
-
En liten undran bara: varför skriver du jämt typ "tycker pixi". Det är störit och får mig nästan att inte vilja läsa bloggen, som jag annars tycker är bra.
19 feb. 2007
Zonterapi hos Greta ...
Först äter jag middag hos Mem, idag bjöd hon på vääääärldens godaste hemgravade lax! Sen följer hon med till Greta. Och medan jag ligger på Gretas bänk och blir masserad i en timme och mer så pratar vi om hälsa och sjukdomar och mat och allt nyttigt och onyttigt och ... har jättetrevligt! En riktig pep-talk-kväll, alltså. Urbra!
Och mina eksem är MYCKET, MYCKET bättre nu! För jag har OCKSÅ varit jätteduktig med detox maten. Fast börjat dricka lite kaffe ... inte bra ... Men BRA är att jag håller vikten och är på väg ner på allvar nu!
Och så fick jag några mail - Christina från äta-bör-man-annars-dör-man och som skriver att hon håller med mig och håller på Kate:
Jag kan bara hålla med...Heja Kate...och samtidigt måste jag säga att jag mår illa av dessa avmagrade modeller som bara är skelett med skinn utanpå.
Och Jessica från escaaa skriver:Verkar inte som att det kommer bli någon större förändring heller ...
och då menar hon det trådsmala skönhetsidealet som bara passar avmagrade modeller.
Vad tror du? Kommer det att förändras? frågar en helt-nöjd-med-sin-dag Pixi nu på måndagskvällen.
15 feb. 2007
Tips! Potatis och GI!
"... tillaga potatisen, ställ den i kylen och ät den dagen efter då den har ett mycket lägre GI!"
Ja, och så kan man göra en potatissallad av den, tänker Pixi, och tillägger: Tack för tipset, Veronica!
20 jan. 2007
Viktigt Meddelande!!! Pixi trodde inte sina ögon!
Hurra!
På första plats kom Tre tjejer i köket, tjejerna som skriver om mat, kokböcker och restauranger, och på andra plats kom Fucola, som handlar om allt som har med cola att göra, och på tredje plats kom Pixi!!!
Och Pixi är jättttttttte-glaaaaaaad!!!
17 jan. 2007
Pixi fick ett mail från Thea ...
"Jag tycker att det syns en jättestor skillnad på Kicki... men jag skulle tro att hon hade gått ner mer än 11 kilo."
Och när Pixi tittar lite närmare på bilderna från expressen som skriver att Kikki gått ner 11 kg och aftonblandet som skriver att Kikki gått ner 10 kg så håller hon HELT KLART med Thea!
För det är bara att konstatera, säger Pixi frankt, att de där tidningarna de kan man INTE lita på! Inte vad det gäller Kikkis vikt och inte heller allt annat de skriver om.
För vad det gäller att gå ner i vikt så vet Thea vad hon pratar om för hon har gått ner 15,1 kg! Grattis, Thea! Hur hon klarar det, ja, det berättar hon på theaa.blogg.se.
2 dec. 2006
Mail - från Cecilia!
Och när Pixi funderat och tänkt och utvärderat sina erfarenheter av GI så kom hon fram till att hon varken ÄR korkad eller HAR BLIVIT korkad av GI. Så hon kommer att fortsätta. Pixi ÄR på GI!
Så nu vet ni det, Erlandson-Albertsson och Anna-Britta!
Och då kom det ett mail från Cecilia:
Tycker det låter jättebra. Dessa experterna ändrar ju åsikter så ofta, så det är bara att köra på det sättet som fungerar för dig. Jag håller på dig!
Tack, Cecilia! Tack & Puss!
Och ni ska bara veta, fortsätter Pixi, att Cecila, HON är en SLIMMINGHERO! Hon har gått ner 11,2 kg på 10 veckor, minskat 32 cm i storlek och vann en julklapp hos Viktväktarna haromdagen!
Och så undrar hon om Erlanson-Albertson och Anna-Stina NÅGONSIN haft viktproblem och försökt slimma ... eller om dom bara är sån'a där TEORETIKER som vet bäst och talar om för folk hur dom ska göra i sina böcker som dom ska ha andra att köpa ...
Nu ska Pixi ut på sta'n och handla, se'n ska hon städa och se'n kommer Mem och Lol på glögg! Och i morgon är det 1:a Advent!
30 nov. 2006
Mail - Puss Jessica!
Men så kom Jessica från den VIKTiga bloggen till undsättning IGEN! Så här skrev Jessica:
"Äsch! Strunta i vad alla forskare, dietister och andra "vet-bäst-folk" säger och kör på något som passar DIG! Att försöka ändra både sina vanor med mat och träning och samtidigt orka med vardagen med skola, jobb och familj eller vad det nu innebär är ju inte alltid det lättaste.
Hur gör du nu? Hur går det? Fundera över det och får du som svar på fråga två "Det går tipptopp!", så varför byta? Blir svaret istället i negativ ton så kanske det är dags att fundera på vad som du tror är problemet. Vad är det som det blir "för mycket" av?
Oj, det är allt bra mycket lättare att skriva till någon annan och ge tips och råd än att följa det själv.
Kort och gott: Lyssna till vad du själv känner fungerar för dig och kör på det! Lycka till och kram!"
Och nu funderar Pixi på hur det EGENTLIGEN går med slimmingen och hur hon ska FORTSÄTTA. Och vad det EGENTLIGEN är som det blir "för mycket" av ...
Och så skickar hon en varm tanke till Jessica ...
28 nov. 2006
Mail till Pixi!
Hej!! Såg at du hade köpt Ravi Shankar... Intressant, jag trodde att bara jag i hela världen hade en skiva av honom! Lycka till med det nyttiga livet. Jag läser ofta din blogg. Kram Theresia
Tack & Puss, Theresia!
14 nov. 2006
Mail - Puss & Tack Jessica!
"Har du glömt vårat mål med minus-5kg-till-jul? *pepping pepping* Jag ligger back med mina situps.. men vet du vad man gör då? Jo! Man tar igen dem! Om det så ska ta flera veckor!
Och du... vad spelar det för roll egentligen om man når sitt mål om en månad eller om fem? Det viktiga är ju att man har trevligt på vägen dit! Och lite utemat är inte fel alls emellanåt ... är du som jag så riskerar du att äta för lite fett hemma ... och då är det ju bara bra att gottgöra det lite med lite god mat ute (jag intalar mig själv ;-)).
Upp på benen igen och gå en morgonpromenad imorgon!
Kram och lycka till!"
Åhhh, vad klok Jessica är! tänker Pixi. Och Pixi, hon SKA göra sina sit-ups ikväll. Så DET såååååå ...!
22 okt. 2006
Mail - Pixi fick en bantarkompis!
Så här skriver Jessica:
Kikar in här.
Härligt att du fick gjort situps på kvällen. Man känner sig alltid lite extra duktig och kan sova godare efteråt.
Folk säger ju att man inte kan punktförbränna men man kan absolut träna upp sina magmuskler genom situpsen. Jag har ett tag nu försökt göra 100 situps per dag och min mage är bra mycket fastare än vad den var för ett halvår sedan.
Läst att du ville gå ner 5 kg till jul. Jag har samma mål här! Eller ja, imorses visade vågen +1kg så det får väl bli 6 kg till ju nu *skrattar*
Stort lycka till i allafall!
Tack, Jessica! säger Pixi. Lycka till behöver jag verkligen! Och jättemycket lycka till, till dig också!
19 sep. 2006
Mail - Pixi fick ett tips! Om Stevia ...
Neeej, säger Pixi, som ALDRIG hört TALAS OM Stevia och ABSOLUT INTE VET vad Aspartam är ...
"Stevia har försumbart GI-värde, är enkel att odla mycket och tillräckligt av själv, och utan socker och aspartam", skriver han.
OK! tänker Pixi. Det är bara att kolla upp och GÅR GENAST till nyfikenvital.org/?q=node/883 ...
2 sep. 2006
Mail - Kom-igång-råd till Pixi ...
Jag går till gymmet för det har kostat massa pengar och det är dumt att låta bli.
Så rätt ... tänker Pixi ... Och Mem har engagerat sig i frågan och säger: Bestäm dig för att gå 2 gånger nästa vecka, och tänk bara på det. Inte på veckan efter och att du ska gå då. Och så tar du fram kalendern och bokar 2 tider. Helt enkelt. Du bara gör det. Se'n berättar du på pixislim hur det var ...
1 sep. 2006
Mail - Och Pixi blev såååå glad ...
Visst är det härligt att kilona rasar! Jag har kört GI sedan 1 mars och för mig är det inte en diet, det blev en ny, hälsosammare livsstil. Jag har aldrig mått bättre! Håller tummarna för att det ska bli lika bra för dig!
och ett Grattis! från Annica på cerotonin.com till framgången minus 2,5 kg med GI Rivstart!
Ja -aa, säger Pixi, GI ÄR nog det rätta!
25 aug. 2006
Mail - Pixi got a mail from Tom ...
Thank's a lot Tom! säger Pixi. Men varför lär du dig inte svenska, då?
23 aug. 2006
Mail -LC - Low Carb lchf ... Pixi fick ett tips!
Hej! Jag hittade din blogg idag. Jag kan säga att jag försökt gå ned i vikt med "tallriksmodellen" under våren - utan resultat. Nu i sommras hittade lchf-kosthållning. Jag har ätit enligt denna modell en månads tid och gått ned 7kg (av de 15kg som jag vill gå ned). Bara ett tips om du är intresserad, det är som en "striktare" gi-kost. Fast man är ständigt mätt och aldrig godissugen.
Och Pixi är jätteimponerad - och jätteavundsjuk ...








En liten undran bara: varför skriver du jämt typ "tycker pixi". Det är störit och får mig nästan att inte vilja läsa bloggen, som jag annars tycker är bra!