13 jan. 2012

Jens Linders Trendspaning: Mattrender 2012!



Jens Linder, som är kock och matjournalist, har gjort en spaning på mattrender för 2012.

Såå himla intressant! tycker Pixi, som frågar:  

- Nå, Jens, vad är det vi ska äta året som kommer, vi som vill visa att vi vet vad som gäller och känna oss med?

- Jo, det är fyra trender som kommer starkt, siar Jens Linder. Och det är det Brittiska köket, det Koreanska och det Arabiska och så cocktailkulturen, Mixologin. 

- Va? Mixologin, vad är det?

- Mixa drinkar, cocktails, det som bartendrarna på storstadskrogarna håller på mig och som blir mer och mer populärt. Det kommer att sprida sig i lagren.

- OK!
säger Pixi. Ja, jag håller ju bara på med bantning så jag vet ju just inte så mycket om olika länders kök ... och cocktails ... det är ju förbjudet för sån'a som mig, med övervikt, alltså ... i alla fall med alkohol i !
Men du Jens, kan inte du ge några exempel på maträtter som kommer? Du kanske till och med kan dela med dig av några recept?

- Självklart!

 
Vi börjar med trenden det Brittiska köket. Där väljer jag klassisk engelsk husmanskost, Pork Pie. Den kan vara lite omständig att göra, men det lönar sig. Bra picknick mat och god med en öl till. Här är receptet ...
 



Från trenden det Koreanska köket är det betydligt lättare att laga till den här koreanskinspirerade Kimchi- och Musselsoppan - receptet finns här, och kimchi är syrad koreansk kål.



Och från trenden det Arabiska köket gör vi en Kyckling med sumak och citron - här finns receptet, och sumak är en krydda som görs av små syrliga och fruktiga bär:


Med inspiration från trenden Mixologin, Cocktailkulturen, gör jag efterrätten - en Dessertcocktail med hallon och ginflamberade päron - receptet finns här:


- Mmmums! tänker Pixi. Och så tänker hon att hon nog kan få in något av det här i sin diet. Den koreanska soppan med kimchi, kanske, och den arabiska kycklingen med sumak och citron ...


- Men du Jens, har du några speciella områden som du är intresserad av i matlagningen. Särskilda intressen, liksom?

- Visst har jag det! svarar Jens Linder. Mina särskilda intressen är att torka kött, att plocka svamp och så persisk mat och såssjudning! 

 

Här i DN Mat&Dryck kan du läsa ALLT om Jens LInders trendspaning - Mattrender 2012.
Och de fina fotona har Ann-Sofi Rosenqvist tagit!





Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...