13 maj 2007

Marija Serifovic - Molitva vann!



Oj, säger Pixi idag, dagen efter den stora hypen. Oj, tänk att Marija Serifovic från Serbien vann Schlagerfestivalen 2007!
Och faktiskt, hon vann med en jättefin kärlekssång. Men det fattar man ju inte riktigt om man nu inte förstår serbiska. Och det gör inte jag, säger Pixi, men så hittade jag Molitva i en engelsk-finsk-rysk version och då, då förstod jag vilken himlans fin sång det är!
Och jag tycker hon är cool, Marija, och att det är häftigt att hon vann med sina glasögon på näsan i sin kostym och lite rultiga figur. Alltså UTAN att vara trådsmal!
Och hon är bara 23 år och hennes mamma är sångerska. Så det ligger i släkten.

Men se'n så skriver Georg Cederskog i DN att Schlagerfestivalen hotas att bli politiserad i en öst- och västkonflikt, och det låter otäckt, tycker Pixi. Och expressen skriver att Ola Salo skrek att Schlagerfestivalen var en gammal dyngtävling och låste in sig i ett rum därför att han inte vann. Och det, det låter precis som om Ola är en dålig förlorare, menar Pixi.
Och Markus Larsson i aftonbladet skriver att Sverige förlorade därför att vi inte har tillräckligt många grannar som röstade på oss. Vilket de forna Östländerna har och att det är därför de vann och kommer att göra det i framtiden också ... Och det, det låter som ren och skär avundsjuka, tycker Pixi, fast hon inte vet ett dugg om det där egentligen.
Men vad hon vet, det är att många artister österifrån är både begåvade och kan sjunga schlagers! Vad nu DET är i Schlagerfestivalssammanhang ...


3 kommentarer:

Anonym sa...

jag har översatt "molitva" till typ svenska från finska och engelska (Y) assaaa brra tkr jaag

Anonym sa...

jag förstod inte heller hur bra den var förrän jag fick se en översättning. den är ju vacker o gripande. innan jag "förstod" texten fattade jag inte hur den kunde vinna

Anonym sa...

Vill bara hålla med michis kommentar. Jag tyckte inte låten var något speciell vid tävlingen. Den kändes ångestfyld och man förstod inte riktigt vad tjejerna var till för. Tyckte inte den skulle vinna. Men efter att jag har lyssnat på låten ett par gånger och kunde koncentrera mig på sång och musik, måste jag säga att den är mycket melodiskt vacker. Sen hittade jag en eng. översättning på texten och fick mer inblick i vad hon sjöng. Hade klart underskattat denna sång.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...