11 maj 2007

Vår Recept - Sparris!


Idag har jag ätit färsk sparris! meddelar Pixi. Urgott! Hemodlade! Och jag plockade dem direkt från marken.
Jag odlar inte sparris, men jag var förbi några bekanta som har ett sparrisstånd i sin trädgård. Och tänk, de visste inte ens om att det var äkta sparris de hade. Otroligt!
Jag åt dem rakt av precis som de var. Smaken var mjäll, lite söt och väldigt frisk. Och väldigt god ... Men det är gott att laga till dem också.

Så här kokar du sparris:

1. Koka upp lättsaltat vatten med lite citronsaft och en klick smör eller olja.
2. Lägg i sparrisen i vattnet och låt den sjuda (inte koka) i 10 - 15 minuter, beroende på vilket tuggmotstånd du vill ha.
Servera sparrisen med en vinägrett eller lite smör och citron.
Konstigare än så behöver det inte vara.

Men vill du göra det konstigare så finns det sparrisrecept hos dn.se ...

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...