10 okt. 2006

"7 vanliga fel när du vill gå ner i vikt"

stod det på Expressens löpsedlar igår. Och Pixi var ju NATURLIGTVIS tvungen att kolla upp vad det kunde vara. Eftersom hon står och stampar på samma vikt och INTE GÅR NER mer än sina 3,7 kilo.

Fel nr 1: Att banta! Enligt artikeln ska man INTE banta när man vill gå ner i vikt. För då sätts kroppen system ur spel och man blir fetar på sikt. Man blir av med muskler som är svåra att bygga upp igen. Banta inte! --- Men jag bantar ju med GI, säger Pixi. Hur ska jag annars göra??? Fel ...

Fel nr 2: Orealistiska mål! Sätt upp mål du kan nå. En liten förändring är bättre än ingen alls. --- Mina mål är INTE orealistiska, säger Pixi. Rätt ...

Fel nr 3: Att hoppa över måltider! Man blir bara hungrig och faller för frestelser som snabbmat och choklad. Ät regelbundet och kom ihåg frukosten. --- Jag äter regelbundet! säger Pixi. Rätt ...

Fel nr 4: Att ta bort viss mat helt! Se upp. Du kan missa viktiga näringsämnen. Håll dig till tallriksmodellen. --- Men jag är ju på GI och multivitamintabletten och Omega 3 tar jag varje dag! säger Pix. Men ... Fel ? ...

Fel nr 5: Träna mycket hårt! Ta de lungt! Annars tröttnar du och slutar träna helt. Tänk också på att vila så du orkar träna effektivt nästa gång. --- Ingen risk. Jag har ju inte ens kommit igång än, svarar Pixi. Såå ... Rätt, kanske ...?

Fel nr 6: Inte äta efter träning! Även om fettförbränningen är hög efter träning måste kroppen ha näring för att återhämta sig. Annars tappar du muskulatur och orkar inte träna. --- Men jag tränar ju inte, säger Pixi, inte än, men jag ska äta efteråt när jag nu kommer igång någon gång ...

Fel nr 7: Dryck! Dryck har dålig mättnadskänsla och kan innehålla mycket kalorier. Drick vatten!
Här fick jag ett Rätt, säger Pixi, för jag dricker bara vatten och örtteer och grönt te och kaffe och så lite vin ibland.

Två fel och tre rätt - och två som inte gällde Pixi eftersom hon inte kommit igäng att träna ... Jovarsdå ... Men att inte banta ??? Då skulle inte GI vara bra alls? Är det verkligen så?

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...