20 aug. 2006

GI = glykemiskt index

som är ett mått på hur snabbt blodsockret stiger efter man ätit mat som innehåller kolhydrater, har Pixi lärt sig idag.
Det var den kanadensiske professorn David Jenkis som hittade på GI, säger hon. Han lanserade det 1981 som en hjälp för diabetiker att förstå hur kolhydraterna i maten påverkar blodsockret, vilket är viktigt för dem att veta så att de inte äter fel saker. Men idag så är det bra för icke-diabetiker att veta det här också.

Vad GI-metoden går ut på är att få blodsockret att ligga på en jämn nivå och öka fettförbränningen i kroppen. Och det gör man genom att hålla koll på kolhydraterna som ska ha ett lågt GI och att det man äter ska innehålla ganska mycket protein och omättat fett.


GI handlar alltså inte om att räkna kalorier, istället ska man ha koll på GI-et. Och kontentan är att med ett stablit blodsocker så ökar man sin fettförbränning, man känner sig mättare, blir piggare och gladare, går ner i vikt och kroppen kommer i balans.

Så imorgon börjar jag min GI-Rivstart-diet, fortsätter Pixi, och då får vi se om det stämmer. Det känns faktiskt lite pirrigt, men jag tror nog att jag ska klara det för jag känner mig VERKLIGEN motiverad!


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...