27 mars 2007

Smala Recept - GI - Vårmat ... Laxpaté !


Idag satt vi ute och åt lunch för första gången i år! berättar Pixi. Såååå härligt i vårsolen!
Vad jag åt? Jo, en jättegod laxpaté, perfekt smalmat och jag kände mig lätt som ett vårmoln, men mätt, när jag gick tillbaka till jobbet.
Så nu tänkte jag faktiskt att jag skulle försöka mig på att göra en laxpaté till helgen! Det här receptet kommer från tasteline, och det är "lätt att göra, men imponerar!" och det räcker till 8 - 10 mindre skivor eller 6 - 8 större skivor:

0,5 kg laxfilé, i bitar utan skinn och ben
50 gr rökt lax i bitar
2 ägg
4 dl vispgrädde
2 msk hackad dill
1 nypa cayennepeppar
1 tsk salt
1 tsk pressad citron
8 st crabsticks

Till servering:
4 citronskivor
4 skivor rökt lax

Det är bäst om alla ingredienser är kylskåpskalla när man börjar med färsern, annars kan den skära sig.

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Kör färsk och rökt lax i bitar i en matberedare. Blanda i salt (det binder färsen). Fortsätt med att blanda i äggen och sedan grädden. Tillsätt dill, citronsaft och lite cayennepeppar.

3. Smörj en ugnsfast form och fyll den till hälften med färsen. Lägg i crabsticks. Fyll formen med resten av patésmeten. Släta ut smeten och se till att den blir jämnt packad (annars kommer det att bli små luftblåsor i patén).

4. Ställ formen i ett vattenbad där man fyller en djup plåt med vatten. Lägg över aluminiumfolie och grädda i ca 1 timme.

5. Ta ut formen och låt den svalna. Stjälp upp den på ett fat och låt den vila svalt i någon timme. Garnera med rökt lax och citronskivor och servera med örtagårdssås eller en romsås gjord på röd rom, crème fraiche, dill och gräslök.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...