12 okt. 2006

Malou von Sievers - Varför går jag inte ner med GI?

Ja, DET undrar Pixi också.
Malou, 162 cm lång, 55 kg tung, ville gå ner 3 kg. Och började med GI.
Jag ville gå ner långsamt och började rensa ut de snabba kolhydraterna. Jag höll igen på vitt bröd, på pasta, potatis, bananer och godis. Och jag började röra på mig, berättar Malou.
Men efter några månader hade jag gått UPP 3 KG istället för ner! Varför??!!! undrar Malou.

Det vet Kristina Andersson, näringsfysiolog och GI-expert. Det här är förklaringen:
Malou har ätit för lite, hon har väntat för länge mellan målen och framför allt ätit för lite kolhydrater.

Malou hade gjort det klassiska felet och det är att tro, vilket Pixi också trott, att man går ner mer i vikt om man plockar bort ännu mer. Men hjärnan behöver kolhydrater för att fungera. Och när man är på GI diet så handlar det om att välja rätt typ av kolhydrater.

Mellanmål är viktigt, säger Kristina Andersson. Ät keso, nötter, äpple eller banan. Och proteindrinkar, som är ett bra alternativ.

Proteindrinkar, tänker Pixi. Nääää, dom smakar ju bara sliskigt konstgjort pulver! Riktigt äckligt! tänker Pixi som köpte en förpackning med jordgubbssmak för några veckor sedan och det var knappt att hon kunde dricka det.

Gillar du inte proteindrinkar, mixa dem med bär då så smakar de bättre! tipsar Kristina Andersson som verkar ha svar på allt vad som gäller GI - och här kan du se hennes samtal med Malou på TV4 Nyhetsmorgon Efter 10!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...