24 sep. 2006

Quinoa - Idag ska Pixi ...

laga quinoa för första gången.
Jaa, och quinoa är jättegott, säger Pixi. Jag har ätit både röd och vit och jag tror nog att jag föredrar den röda. Men det är en smaksak. Vad gäller färgen alltså, för någon smakskillnad kunde jag inte känna direkt utom att den röda var mer "tuggig", lite mer matig.

Quinoa var inkafolkets stapelföda så det är inget nytt precis, fortsätter Pixi som är påläst i ämnet. Och det är frön från en sydamerikansk växt.
Vad som är bra med quinoan är att den innehåller så mycket nyttigheter - mer protein och fett än något annat sädesslag och till och mer kalcium än mjölk. Och myckjet järn, fosfor och vitaminer.

Så quinoan är PERFEKT när man är på GI bantning för GI värdet är så lågt och quinoa passar jättebra i stället för ris eller pasta. Och så kan man ha den i sallad. Men jag tror att jag ska göra den till kyckling. Och jag loooovar att återkomma och berätta om hur det gick!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...