3 sep. 2006

GI - Steg 2 börjar imorgon ...

GI Rivstarten gick ju jättebra, säger Pixi. Men ... jag vet inte om jag hållit vikten för jag väger in mig på måndagar och det är imorgon. I stort sett har jag ätit bra sedan i onsdags då Rivstarten tog slut, utom att jag varit på fest och då blev det vin. Kan inte hjälpas ...

GI börjar alltså med Fas 1 = Rivstart i 10 - 14 dagar och då säger GI-guruna att man tappar vikt snabbt. Och det tycker jag stämmer, jag gick ju ner 2,5 kg på 10 dagar - utan träning.

Se'n följer Steg 2, eller Fas 2, då man får börja äta nyttiga kolhydrater - frukt, bär, yoghurt, fil och till och med mörkt bröd, råris och fullkornspasta. Det är en anpassningsfas till "vanlig" mat då man inte går ner i vikt lika snabbt, kanske 1 kg i veckan. Och den håller man på med tills man nått sitt viktmål.

När man nått dit är man inne i Fas 3 och då gäller det att hålla vikten med proteinrik mat, nyttiga fetter och kolhydrater med lågt GI. Och den maten är inte bara bra för att hålla vikten, bonusen är att riskerna för diabetes, hjärt-kärlsjukdomar och vissa cancerformer minskar. Säger GI-experterna.

Och nu säger Pixi godnatt, och hoppas att hon INTE gått upp de kilon hon blev av med under Rivstarten ...

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...