8 sep. 2006

GI Recept - Kycklingfilé Gorgonzola

Det bästa med GI, säger Pixi, är att man får ÄTA. Och äta GOTT! Som t ex den här kycklingrätten med gorgonzola och valnötter som jag ska göra imorgon när Mem kommer på middag. Och det har jag hittat i Ola Lauritzsons bok GI i praktiken som du kan läsa mer om här.

GI i praktiken är så bra för här finns det mesta om GI metoden - allt ifrån grundläggande näringslära och träningstips till peppning och recept och GI tabeller, säger Pixi. Det här receptet kan jag verkligen rekommendera, fast jag har gjort om det lite. Ett recept för 2 personer när man är på GI i fas 2.

Kycklingfilé med gorgonzola och valnötter
2 kycklingfiléer
olivolja
1 purjolök
1 burk crème fraiche
1/2 dl vitt vin
1 hönsbuljongtärning
100 gr gorgonzola
valnötter
salladsblad
2 tomater i skivor

1. Stek filéerna i olja på hög värme tills de är gyllenbruna. Ta upp dem.
2. Bryn purjolöken tills den mjuknat och fått lite färg.
3. Tillsätt crème fraiche, vin och smula i buljongen.
4. Finfördela osten och låt den smälta.
5. Lägg filéerna i pannan och låt puttra i ca 10 min under lock.
Servera med hackade valnötter, salladsblad och tomat - klart!


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...