4 sep. 2007

GI-recept: Gi-Pizza på dinkelmjöl!



GI-pizza på dinkelmjöl! Såååå himlans gott!

Ja, jag har hållit mig borta från pizza i ... ja, jag vet
inte hur länge, berättar Pixi idag tisdag. Och jag, jag gillar verkligen pizza så det här det har varit en riktig prövning.
Men så bjöd EB mig på middag på restaurang Ciao Ciao D
ue, på Karlavägen i Stockholm, för inte så länge sedan, och där serverade de GI-pizza bakad på dinkelmjöl! Och den var, som alla Ciao Ciaos pizzor, exceptionell!
Tunn, fräsch och med mycket gott "pålägg" så man känner sig lätt men mätt när man ätit - inte tung och däst.

Vad är det då som är speciellt med GI Pizzan?
Jo, den har mer nyttigt "pålägg" än andra
pizzor, den är bakad på dinkelmjöl och den har extra tunn botten.

Och så har jag försökt hitta ett recept på pizzadeg med dinkelmjöl, och det här hittade jag på GI-bodens hemsida:

GI Pizza

Deg till 2 stora pizzor:
20 gr jäst

3 dl kallt vatten
2 tsk salt
500 gr dinkelsikt

1. Rör ut jäst och vatten, blanda i salt och mjöl. Knåda i 5 - 10 min (i hushållsmakin går det lättare). Ju längre man knådar desto bättre blir pizz adegen.
2. Jäs till dubbel storlek i ca 2-3 tim.
3. Dela degen i 2 lika delar. Kavla ut pizzorna tunt och
lägg dem på var sin plåt.
4. Sätt ugnen på 250 grader. Låt degen vila på plåten i ca 20 min.

GI-bodens Tomatsås
rapsolja
1 stor lök, finhackad

2 msk tomatpuré
2 burkar krossade tomater
2 msk oregano, basilika, timjan
2 vitlöksklyftor, pressade
salt, svartpeppar

1. Häll oljan i en kastrull, fräs löken.
2. Lägg i de övriga ingredienserna och koka ihop. Det är viktigt att såsen kokar ordentligt så den inte blir vattnig. Låt såsen svalna.

Bred ut tomatsåsen på pizzorna.

Strö sedan över riven ost - här använder du finskuren mozzarella blandad med riven parmesan istället för vanlig ost. Mozzarellan smälter fint och parmesanosten ger smak.

Lägg sedan på fyllningen, eller "pålägget" - det kan va
ra räkor, parmaskinka, fläskfilé, kyckling, nötter, lax, spenat, pesto, delade körsbärstomater, musslor, kräftstjärtar, rucola, pinjenötter, oliver ... vad du tycker om, helt enkelt.

Sätt in pizzorna i ugnen, en uppe och en nere. Byt plats på dem efter 5 min. Och gör bytet 3 gånger. Den totala gräddningstiden blir 20 min.

Ett tips: Hetta upp plåtarna i ugnen under tiden du kavlar ut degen på bakplåtspapper. Dra sedan över bakplåtspapperet med pizzan till den heta ugnen. O
m du gör så här, blir gräddningstiden kortare.



Foto: Lena Holmsäter / Expressen

2 kommentarer:

Anonym sa...

åh det låter spännande! vill prova =)

Anonym sa...

bra start

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...